Samochody, ciężarówki, wyścigi, oleje, hamulce, smary, ubezpieczenia, wypożyczalnie. Im dalej od klasycznej motoryzacji tym trudniej promować swoje produkty i usługi w mediach społecznościowych. W obliczu bardzo licznej konkurencji, natłoku komunikatów i zasięgów zero samym samochodom też nie jest łatwo przykuć uwagę Internautów. Jak więc promować marki z szeroko rozumianej kategorii automotive, aby skutecznie docierać do Klientów, sprzedawać produkty i zbudować aktywną społeczność wokół marki? Co mają zrobić marki dopiero startujące z szerszą komunikacją w social media, marki, które nie załapały się na pierwsze fale popularności social media, większych zasięgów i możliwości? Jak zainteresować naszą ofertą potencjalnych Klientów, co zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji?Bazując na naszym doświadczeniu, codziennej pracy dla marek motoryzacyjnych oraz obserwacji trendów i inspirujących przykładów z całego świata, stworzyliśmy dla Was mini przewodnik po skutecznej komunikacji branży automotive w mediach społecznościowych.

Gotowi? Zapinamy pasy i ruszamy w drogę!

Korzystaj z nowoczesnego wyposażenia

Klasyczny post ze zdjęciem ma szansę wygenerować wiele reakcji… lub zaginąć w nawałnicy innych jemu podobnych postów. Facebook czy Instagram daje możliwość tworzenia tak wielu niestandardowych kreacji i formatów reklamowych, że szkoda byłoby z nich nie skorzystać. Karuzele, pokazy slajdów, Insta Stories, relacje live, wideo 360° to tylko niektóre formaty, dzięki którym możesz przyciągnąć uwagę odbiorców. Pokaż w bieżącej komunikacji, że Twoja marka wie jak inspirować i angażować społeczność, wykorzystując najnowsze trendy i mikrotrendy.

Poniższe przykłady Insta stories może stworzyć salon samochodowy sprzedający używane samochody, sieć warsztatów, sklepów z częściami motoryzacyjnymi czy ubezpieczyciel. Kreatywność w połączeniu z nowoczesnym wyposażeniem pozwoli  wyróżnić się nawet mało znanej marce.

Zadbaj o dobrego pilota

Zapewne lubisz jeździć i dobrze prowadzisz (wierzymy na słowo). Jazda z pilotem bywa jednak znacznie łatwiejsza, nie tylko w rajdach. Dobrze jest zagłębić się w środowisko i znaleźć takiego „pilota”, dzięki któremu łatwiej będzie nadać kierunek tworzonym przez Ciebie treściom. A o autorytet w środowisku motoryzacyjnym nie jest wcale trudno. Zaproś do współpracy kogoś, kto ma wiedzę i renomę praktycznie niemożliwą do zakwestionowania, tak jak zrobiliśmy to w przypadku marki Abarth. Współpraca z 44Tuning Rally Team pokazała, że komunikacja może być prowadzona przez pasjonatów. Nie sposób nie docenić działań, które mają na celu coś więcej niż generowanie leadów. Wizerunkowa akcja z rajdowym zespołem w roli głównej okazała się strzałem w dziesiątkę, generując 1200 reakcji i 74 udostępnienia na fanpage’u Abarth Polska.

Zjedź na chwilę z głównej drogi

Warto pokazać swój produkt z jak najlepszej strony i komunikować jego cechy, np. w mediach społecznościowych. Ale nikt o zdrowych zmysłach nie stanie się fanem marki, gdy będziesz mówił uparcie tylko o tym, jak dobrze wyposażony jest Twój samochód lub jak nowoczesne technologie stoją za Twoim olejem silnikowym. Popatrz szerzej. Tak jak zrobiła to np. Škoda, zrzeszając miłośników kolarstwa na fanpage’u „I love cycling” lub Kia, miłośników piłki, tworząc fanpage „Kocham Piłkę”. Mając kontekst do komunikacji, znacznie łatwiej będzie Ci potem przekonać do siebie klientów, nienachalnie przemycając produktowe treści w komunikacji, która sama w sobie jest ciekawa i stanowi dla odbiorców wartość dodaną. I na przykład, jeśli produkujesz oleje, może dobrym pomysłem będzie zrzeszenie miłośników aut klasycznych na fanpage’u albo grupie „Kocham zapach klasycznych aut”? No bo kto nie lubi woni smarów i tapicerki z lat 70.?

Rób regularne przeglądy na dobrych jakościowo częściach

Ulubione porzekadło mechaników, które wypowiadają, gdy nie do końca znają przyczynę problemu, to „jeździć, obserwować”. Oczywiście warto obserwować, ale problemom najlepiej zapobiegać zawczasu. Zadbaj więc o monitoring sieci, sprawdzaj wzmianki o Twojej marce. To pozwoli Ci wychwycić potencjalne zagrożenia, zapobiec kryzysom, a czasem przekuć niektóre sytuacje w sukces, czy zareagować wspomnianymi już postami RTM.

Pozwól innym poprowadzić

Wiemy, też nie lubimy oddawać kierownicy innym, ale mamy dowody, że to działa! Czasami wystarczy znaleźć dobrego kierowcę, który dowiezie Cię (razem z zakładanymi wynikami) do celu. Tak było w przypadku akcji specjalnej „Compass na Polskę”, zorganizowanej dla Jeep Polska. Czterech podróżniczych influencerów, nowy model Jeepa i akcja, która połączyła generowanie unikalnego contentu, działania wizerunkowe i generowanie leadów. Podróżników posadziliśmy za kółko auta idealnego do przemierzania kilometrów po Polsce i poprosiliśmy, by odkryli w naszym kraju miejsca przypominające im zagraniczne podróże na koniec świata. Powstał również dedykowany landing page, na którym ruszył konkurs, mający na celu zbieranie leadów. Znakomite wyniki udowodniły, że nawet pasjonaci motoryzacji mogą bez obaw powierzyć kierownicę komuś innemu.

Spraw, by twój samochód wyglądał jak milion dolarów

Co wygląda lepiej – Jeep błyszczący w salonie czy uwalony po dach w błocie? Kwestia gustu. Ale na pewno znacznie bardziej naturalnym środowiskiem dla Wranglera będzie offroadowy szlak. Twoje produkty mają dużą szansę zaprezentować się znakomicie poza studiem fotograficznym. Organizuj lokalne sesje zdjęciowe, zadbaj o niewymuszony realizm i przestań korzystać z packshotów. Posty z takimi zdjęciami potrafią wygenerować ogromną liczbę reakcji w mediach społecznościowych. Polskie rejestracje i znajoma sceneria dają znać fanom, że jesteśmy tuż obok nich.

Wyciągnij klasyka na przejażdżkę…

…nawet jeśli gdzieniegdzie pojawia się na nim rdza. Krótko mówiąc – nie wstydź się swojej historii. Z pewnością jest unikalna i będzie kontekstem do komunikowania ciekawostek o Twojej marce. Większość marek z branży automotive istnieje na rynku od kilku dekad, dlatego nie powinno być trudno pokazać, jak się zmieniała, jakie wypuściła po drodze „przeboje” czy jakie miały… wpadki. W końcu Multipla, jakby nie patrzeć, jest kultowa i praktyczna.

Pokazuj się na zlotach

Nie po to godzinami dbasz o swój wóz, by nie dać innym zrobić mu zdjęcia, prawda? Co więcej, wśród stałych bywalców na zlotach z pewnością znajdzie się ktoś, kto z taniego bezlusterkowca potrafi wycisnąć więcej niż niektórzy z pełnoklatkowej lustrzanki. Warto doceniać takie osoby i korzystać z ich zdolności. Wielu fanów Twojej marki odwdzięczy Ci się za to, że ich docenisz. Wśród miłośników i klientów bez trudu znajdziesz osoby, które pomogą Ci wypromować markę lub produkt. User Generated Content świetnie sprawdzi się w komunikacji, np. na Instagramie. Postanowiliśmy zaangażować fanów marki Alfa Romeo do akcji specjalnej o nazwie „Alfisti przejmują Insta”, podczas której oddawaliśmy Instagramowe konto wybranym Alfisti na tydzień. Fani marki mogli pokazać innym swój samochód i tydzień ze swojego życia. Chętnych do tego, by pochwalić się swoim samochodem nie brakowało. A nam nie brakowało naturalnego, angażującego contentu, gotowego do publikacji.

Dociśnij czasem gaz do oporu

Czy pomyślelibyście, że film, na którym ktoś myje bezdotykowo brudną ciężarówkę, będzie miał bez wsparcia reklamowego parę milionów wyświetleń? A jednak, oglądanie takiego mycia jest satysfakcjonujące do tego stopnia, że dziś ma on niemal 2 900 000 odsłon na YouTube. Czasami najbardziej nieoczekiwane rzeczy stają się viralami, dlatego warto próbować rzeczy pozornie dziwacznych bądź z Twojej perspektywy wydających się mało interesującymi (a może być tak tylko dlatego, że obcujesz z nimi na co dzień). Kontrowersyjne pytanie lub post z zaczepnym copy również będzie na miejscu. Chyba, że pozycjonujesz swoją markę jako ekskluzywną.

Hamuj silnikiem, gdy zajdzie potrzeba

Wpadki zdarzają się najlepszym. Czasami zawiedzie serwis, czasami dostawca nie wyrobi się z terminem, ku niezadowoleniu klienta. Nie ma powodów do paniki. Kiedy czujesz, że zaczynasz toczyć się coraz szybciej w dół, zredukuj bieg i hamuj silnikiem, dokładnie tak, jak robisz to na drodze. Odpowiednio wczesna, spokojna i pokorna reakcja sprawi, że większość sporów zażegnasz bez przesadnego rozgłosu i nie przegrzejesz hamulców. Wiemy, że ciężko jest przeprosić za błędy, których się osobiście nie popełniło, ale możecie nam wierzyć, że warto.

Puść pasażerom playlistę złożoną z prawdziwych hitów

Zgrabne nawiązania do filmów, postaci czy wydarzeń są dla odbiorców zawsze mile widziane. Choć wymagają nieszablonowego myślenia, zdecydowanie warto opracowywać tego typu treści. Podobnie ma się sprawa ze świętami czy wydarzeniami, których w kalendarzu jest pełno. Niewymuszone powiązanie komunikacji z takimi okazjami zwiększa szansę na wzrost zaangażowania Twoich fanów. A celny Real Time Marketing niemal gwarantuje, że o Twojej marce będzie głośno.

Zorganizuj szkolenia z techniki jazdy

Dobrze jest się dzielić wiedzą z fanami. W końcu setki tysięcy przejechanych kilometrów to nie lada doświadczenie. Skorzystaj ze swojego autorytetu, by przekazać fanom wartość dodaną. Zaproś ich na warsztaty, zorganizuj spotkanie, poznaj ich osobiście. To nie tylko wizerunkowe działanie – każde takie wydarzenie to okazja do wygenerowania całej masy materiału UGC czy lokalnych sesji. Na dodatek wygenerujesz dzięki nim wartościowe leady. Ford na przykład nawiązał współpracę z fotografem, Jackiem Boneckim, i zorganizował warsztaty, będące częścią promocji nowego Mustanga w Polsce.

Doceń przyjemność ze spokojnej i ekonomicznej jazdy

Ekologia to jeden z trendów, które nabierają tempa niczym Tesla w trybie jazdy „Ludicrous”. Oczywiście ekologia ekologii nierówna i na pewno niektóre rozwiązania nie przypadają do gustu nam, miłośnikom motoryzacji. Ale zgadzamy się, że dobrze jest komunikować swoją markę jako ekologiczną, zwłaszcza w przemyślany sposób. Przykładem może być np. Volvo z wypożyczalnią choinek, czyli akcją zorganizowaną przed świętami. 150 drzewek, które przygotował importer, znalazło swoich opiekunów, a po akcji, do lasów nie wróciło zaledwie kilka choinek.

Daj znać, co się dzieje w Twoim garażu

Nie musisz od razu zdradzać całej tajemnicy, jak to robisz, że Twój produkt jest tak niezwykły. Ale uchylić rąbka? Pokazać od kuchni, jak wygląda codzienna praca Twojego zespołu? Czemu nie. Doskonale nadadzą się do tego transmisje live, np z premier, zamkniętych wydarzeń czy targów. Transmisje na żywo rozchodzą się na Facebooku bardzo szeroko. Dobrym sposobem na uatrakcyjnienie takiego live’a jest też zaproszenie eksperta, który będzie odpowiadał na pytania fanów. Zasięg i zaangażowanie gwarantowane.

 

Chcesz poznać nasze realizacje dla marek automotive? Szukasz kreatywnej agencji do obsługi Twojej marki? Napisz do nas!